Családi kapcsolatok – szülő-gyermek viszony
A szülő-gyermek viszony
témája gyakorlatilag kimeríthetetlen, és szinte mindenkinek elég határozott
véleménye van arról, hogy hogyan képzeli el az ideális szülő-gyermek
kapcsolatot. A vélemények azonban gyakran elég távol esnek a valóságtól. A valóság
ugyanis tele van meglepetéssel, váratlan fordulatokkal, amik időről-időre
próbára teszik a szülőket és gyerekeket egyaránt. Személyiségünk folyamatos
fejlődése, az egymás után következő életszakaszok, és az egyes életszakaszokra
jellemző nehézségek, kihívások is azt eredményezik, hogy a szüleinkhez és a
gyerekeinkhez fűződő kapcsolatunknak is folyton változnia, alakulnia kell.
Amikor
erről a témáról gondolkodok, és arra keresem a választ, hogy mi az, ami minden
életszakaszban közös szükséglet, amire mindig állandó igény van, amire
szülőként és gyermekként egyaránt egész életünkben vágyunk és mi is szeretnénk
megadni, mindig arra jutok, hogy a szereteten kívül, a figyelem, a bizalom és a
biztonság az, amire mindenkinek szüksége van.
Ideális esetben a szeretet „jön
magától”, szeretjük a szüleinket és szeretjük a gyerekeinket. Az más kérdés,
hogy ki milyen formában és mértékben tudja a szeretetét kifejezni és mennyire
fogékony a felé irányuló szeretetre. Sajnos előfordulhat az is, hogy a
szülő-gyermek kapcsolatot valamilyen ok miatt nem hatja át a szeretet, és ez bizony
súlyos következményekkel járhat a személyiség fejlődésére és a testi fejlődésre
egyaránt.
A szereteten kívül a
figyelem is nagyon fontos tényezője a szülő-gyermek kapcsolatnak, mert ha
folyamatosan kellő figyelemmel fordulunk gyermekeink felé, akkor tudunk a
legjobban vigyázni rájuk, akkor tudjuk a lehető legpontosabban felmérni, hogy érzik
magukat, hogy vannak, mire van szükségük, igényük. A figyelem azonban nemcsak
abból áll, hogy látjuk amit csinál, vagy halljuk amit mond. Fontos azt is
észrevenni, hogyan csinálja, hogyan mondja.
A szóbeli közlésen túl,
nagy szerepe van tehát a metakommunikációs jelzéseknek is (pl.: tekintet, mimika,
hangszín, hanglejtés, testtartás, a beszélgetésben részt vevők közti távolság
szabályozása).
A metakommunikáció közlés a közlésről, valamint jelzést ad a
kommunikációban részt vevő felek viszonyáról is. A metakommunikációs jeleket
azonban csak úgy tudjuk észrevenni és helyesen értékelni, ha tényleg
odafigyelünk a hozzánk beszélőre. Ez viszont nem megy mindig jól, hiszen sokféle külső
és belső ingernek vagyunk egyszerre kitéve, nem mindig vagyunk képesek kellő
mértékben ráhangolódni a beszélgető társunkra, esetleg nem is vagyunk eléggé fogékonyak
a metakommunikációs jelzésekre. Én például csak a pszichológiai tanulmányaim
során kezdtem tudatosabban figyelni a saját és a beszélgetőtársaim
metakommunikációjára. Előtte sokkal inkább csak a kimondott vagy írásba foglalt
szavakra hagyatkoztam, és bizony nagy élmény volt, amikor kezdtem észrevenni a
szavak mögött húzódó egyéb – néha szinte szögesen ellentétes – tartalmakat is.
Olyan volt, mintha kinyílt volna egy harmadik szemem is. Kezdetben időnként zavarba
ejtőnek is éreztem, mert nem nagyon tudtam, hogyan kezeljem az olykor ellentétesnek
látszó szóbeli és egyéb metakommunikációs jelzéseket. Szerencsére azonban ez is
jól tanulható. Nem mindig az a lényeg, hogy eldöntsük mi is az igazi tartalom, mit
akar és mit nem akar közölni velünk a beszélgető társunk, hanem sokkal inkább azon
van a hangsúly, hogy a kommunikációs jelzések minél szélesebb körű érzékelésével
jóval több információhoz juthatunk a beszélgető társunkról, mintha csak az
általa kimondott szavak tartalmára figyelünk.
Visszatérve a szülő-gyermek
kapcsolathoz, biztos mindenki egyetért azzal, hogy nagyon felemelő érzés
elmélyülni gyermekünk tekintetében, figyelni a mimikáját, felfedezni az
érzelmeit tükröző jelzéseket, elolvadni a mosolyától.
Figyelem kell ahhoz is,
hogy a kezdetben szívesen csacsogó, minden iránt érdeklődő kisgyermekünk beszélgetős
kedvét a későbbiek során is fenntartsuk. A hétköznapok során ne szűküljön le a
kommunikáció néhány sablonos: „-Mi újság
az iskolában?” „-Semmi különös.” típusú egy-két mondatos „beszélgetésre”.
Mindig legyen bennünk érdeklődés gyermekünk mindennapjainak történései iránt,
figyeljünk az érzelmeire, próbáljuk követni milyen témák foglalkoztatják és
ezekre rácsatlakozva sokkal könnyebb lesz vele valódi beszélgetést folytatni.
Figyelem kell ahhoz is, hogy kellő időben észrevegyük, ha például a saját kis
világában jól ellévő kamasz gyermekünk valami fontosat akar mondani, vagy
kérdezni. Dr. Zacher Gábor azt mondja erről a helyzetről, hogy olyan, mint a
sürgős szükség, azonnal a gyermekünk rendelkezésére kell állni, mert könnyen
előfordulhat, hogy néhány sikertelen próbálkozás után nekünk nem tetsző módon
fogja majd rendezni a problémáját.
Ez pedig már át is
vezet minket a bizalom és biztonság területére, hiszen gyermekünkben úgy
építhetjük ki a bizalmat, ha azt tapasztalja már újszülött korától, hogy szülei
mindig a rendelkezésére állnak, amikor csak szükségét érzi. Az újszülött még a
nap 24 órájában szükségét érzi a fizikai közelségnek, szükségleteit teljes
egészében a szülei, gondozói elégítik ki. Ha ezt maradéktalanul megteszik és szeretettel
teli gyöngédséggel gondozzák a kisbabát, máris megalapozták benne a bizalmat, teljes
mértékben kielégítik a biztonság iránti szükségletét.
A későbbiekben a
kisgyermek önállósodásával csökken a fizikai közelség iránti igénye, de a
bizalomra és a biztonságra egész élete során szükség lesz, amit továbbra is úgy
biztosíthatunk a számára, hogy mindig nagyon figyelünk rá, az igényeire és az
önállóságát támogatva, erősítve, ameddig csak tudunk, ott leszünk neki
biztonságos háttérként, ahol szeretetre, megértésre, szükség esetén bátorításra
vagy akár vigaszra talál.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése