A személyiség fejlődése – krízisek – konfliktusok
A személyiség fogalmát,
fejlődését a különböző pszichológiai irányzatok más-más szemszögből közelítik
meg, amelyek között azonban átfedések is vannak.
Erik Erikson nevéhez
fűződik az élethosszig tartó személyiségfejlődést bemutató pszichoszociális
elmélet, amely szerint a személyiség fejlődése nem zárul le a felnőtt kor
elérésével, hanem egy teljes életen át tartó folyamatról van szó. E folyamat
több szakaszra bontható, amelyek egymásra épülnek. Mindegyik szakasz a maga
konfliktusával, krízis helyzetével fontos tényezője a személyiség
alakulásának, hiszen egyszerre hordozza magában az adott életszakaszra jellemző
sérülékenységet és a pszichés fejlődés minőségi növekedésének lehetőségét is.
A
csecsemőkorra az emberi élet egyik legalapvetőbb krízise, a
bizalom és a bizalmatlanság konfliktusa jellemző. Ebben a korban a
babák még teljes mértékben kiszolgáltatottak, szükségleteik kielégítése az őket
gondozó személyektől függ. Szeretetteljes, odafigyelő gondoskodással alapozhatjuk
meg a mindennapi életvitelünk során elengedhetetlenül szükséges bizalmat,
biztonságérzetet, valamint a reményre és az optimizmusra való képességet egyaránt.
Ezzel szemben az elutasító, kiszámíthatatlan bánásmód, a gondozó személyek
érzelmi elzárkózása a bizalmatlanság és a szorongás állandósulásához vezethetnek.
2-3
éves korban az önirányítás, függetlenség (autonómia) áll szemben a szégyennel
és a kétellyel. Ebben az időszakban ugyanis ugrásszerűen
fejlődik a gyermekek akaratlagos szabályozása. Megtanulnak kontrollt gyakorolni
saját testük (szobatisztaság kialakulása) és cselekvéseik felett. Az erőfeszítéseiket,
akaratukat, önálló tetteiket kísérő kudarcok azonban a kétség és szégyen érzetét
keltik bennük, különösen, ha kigúnyolják, megszégyenítik őket. A túl merev,
korlátozó szülői attitűd sem kedvez a gyermek önállósodásának, a kompetencia
érzés kialakulásának. Ha azonban a gyermek megfelelő teret kap az önálló cselekvésre,
sikereit elismerik, az akaratereje is egészséges irányban fejlődhet tovább.
A 3-6
éves kor közötti időszakra a kezdeményezés és a bűntudat konfliktusa a legjellemzőbb. A
gyermek egyre ügyesebbé válik, minden érdekli, kíváncsisága határtalan.
Szeretne minél több tudást és tapasztalatot szerezni, és főként szeretne ő maga
is hatást gyakorolni a környezetére. Éppen ezért élénk kezdeményező képességgel
rendelkezik, amellyel néha túl is lő a célon. Idegesítheti a körülötte lévő
felnőtteket, rosszabb esetben sérülést, kárt is okozhat. Kisebb-nagyobb „egyéni
akcióinak” gyakran büntetés és bűntudat lesz a következménye. A szülőknek nem
kevés fejtörést okoz a gyermekük önállósodásának, sikereinek elismerése mellett
a megfelelő határok és korlátok kialakítása, fenntartása. De ha ez sikerül, a
gyermekük jó eséllyel válhat kezdeményező, érdeklődő, önálló munkavégzésre
képes, sikereinek örülni tudó, kreatív személyiséggé.
A
kisiskolás (6-11 éves) korban a teljesítmény és a kisebbrendűség közötti
konfliktus a meghatározó. Az iskoláskorú gyerekek számos
követelménnyel kerülnek szembe. Teljesítményük alapján minősítik őket, elvárás
velük szemben, hogy jól tanuljanak és jól viselkedjenek. Ha tartósan túl magasnak,
nehezen teljesíthetőnek érzik a rájuk háruló követelményeket, kevés
elismerésben, dicséretben van részük, az a kisebbrendűségi érzés kialakulásához
és állandó szorongáshoz vezethet.
A serdülőkor egyik fő jellemzője az identitás kialakulása. Főként arra keresik a választ: „Ki vagyok én?”
Megtapasztalják, hogy az énképüknek sok összetevője van, amelyek olykor nem is
egyeztethetők teljes mértékben össze. Minél nagyobbnak érzik ezt az össze nem
illést, annál nagyobb lehet a belső káosz (szerepkonfúzió). Az identitás keresés során a
serdülők felfedezik saját értékeiket, ismerkednek a társadalmi szerepekkel,
próbálják megtalálni helyüket a világban, fejlődik az értékrendjük.
20-40
éves kor között jellemzően az intimitás-izoláció konfliktusa zajlik. Fiatal
felnőtt korban megjelenik az intim kapcsolatok, a családalapítás iránti igény.
Kialakítjuk személyes életterünket, baráti kapcsolatainkat már nem váltogatjuk
túl sűrűn. A párkapcsolatok révén új családi kötelékekbe illeszkedünk.
Bensőséges érzelmi kapcsolatok hiányában azonban elszigeteltnek, magányosnak érezhetjük
magunkat. Az érzelmi izoláció gyakran önmagát fenntartó állapottá válhat, mivel
az intimitás megéléséhez szükséges nyitottság gyakorlására, a kitárulkozásra,
mások megnyílásának segítésére, kitárulkozásának befogadására egyre kevesebb tér
marad a magányos ember életében.
A
40-60 éves kor közötti időszak - a személyiségfejlődés szempontjából - az
alkotás és a stagnálás két pólusával jellemezhető. Az
alkotásvágyunk beteljesülhet a gyermekeink felnevelésével, termékeny munkával,
hobbival. Fizikai és szellemi síkon egyaránt megélhetjük pozitív hatásait. Ha viszont
szükségét látjuk, még képesnek érezhetjük magunkat nagyobb horderejű
változtatásokra is. Az aktivitás, a tevékeny,
felelősségteljes és tudatos életvitel ellenpólusaként viszont a stagnálás, a
megrekedtség, a tespedtség állapota válhat dominánssá.
Az
időskort az énintegritás megélése és a kétségbeesés állapota közötti konfliktus
hatja át. Életünk utolsó szakaszában felmerül az igény a
számvetésre. Visszatekintünk a főbb állomásokra, értékeljük döntéseinket, sikereinket,
kudarcainkat. Az énintegritás megélése azt jelenti, hogy alapjában véve
elégedettek vagyunk az életünkkel, az elért eredményeinkkel, választásainkkal,
tetteinkkel. Ennek ellenpólusaként a kétségbeesés, akkor jelentkezik, ha
életünket értelmetlennek tartjuk, jelentősebb döntéseinket megbántuk, úgy
érezzük az életünket elvesztegettük.
Ha ez az áttekintés az integritás érzését
hozza el, az egyén megtapasztalhatja azt a fajta énminőséget, amely a lényegében
a bölcsességet jelenti, és amely hozzásegíti ahhoz, hogy élete hátralévő részét
nyugodt megelégedettséggel élje.
A fenti konfliktusokon általában úgy jutunk át, hogy
bizonyos mértékig megtapasztaljuk mindkét végletet, majd ideális esetben a pozitív pólus felé
tendálva egy dinamikus egyensúlyi állapotba jutunk. A közben megszerzett
tapasztalataink, élményeink pedig segítenek abban, hogy a soron következő életszakaszok kihívásait is sikeresen teljesíteni
tudjuk.
Az életszakaszokhoz társuló normatív krízisek tehát a lelki működésünk fontos mozgatói, amelyeket ismerve, megértve és elfogadva
talán könnyedebben tudunk megélni és hatékonyabban tudjuk a számunkra fontos
személyeket is segíteni, támogatni.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése