A testi és lelki immunitásról
Immunrendszerünk
működéséről, a betegségek megelőzésében betöltött szerepéről sokszor és sokféle
formában hallhatunk, olvashatunk. Immunrendszerünk
megerősítése érdekében a legtöbben rendszeresen különböző praktikákat,
gyógymódokat alkalmazunk. Fokozzuk a vitaminbevitelt, gyógynövényekből készült
teákat fogyasztunk, próbálunk egészségesen táplálkozni, sportolunk. Aki a test
és lélek egymásra gyakorolt hatására is figyel, igyekszik a pszichés állapotára
is vigyázni.
Az
egészségtudományok körében fontos területté vált a pszichoneuroimmunológia, amely az
immunológia, az idegtudományok, az endokrinológia, a pszichológia és a
magatartástudományok ismereteit felhasználva a viselkedés, az immunrendszer és
az idegrendszer közötti összetett kölcsönhatásokkal foglalkozik.
Megbetegedéseink
kialakulásában gyakran jelentős szerepük van a különböző stressz hatásoknak. A stressz
fogalmának, hatásmechanizmusának tudományos összefoglalása Selye János nevéhez
fűződik. Életünk és a stressz című könyvének angol nyelvű kiadásához írt
előszavában így fogalmaz: „Lényegében a stressz az élettel járó elhasználódási
folyamatok egysége.” Művében kifejti, hogy számos betegség a stresszhez való
alkalmazkodás hibája miatt alakul ki. Az általános stressz reakcióban a
szervezetnek szinte minden egyes szerve érintett. A vese szabályozza a vér és a
szövetek kémiai összetételét és részt vesz a vérnyomás szabályozásában is. A
mellékvesék velőállományában termelődő adrenalin, valamint az idegvégződéseken
termelődő noradrenalin és acetilkolin az idegrendszer és az agy működésének
szabályozásán keresztül fejti ki hatását. A pajzsmirigy által termelt hormonok
a szövetek anyagcseréjére hatva vesznek részt a stressz reakcióban. A máj részt vesz a vércukorszint és egyes hormonok koncentrációjának szabályozásában. A
fehérvérsejtek a különböző idegen anyagok hatására túlérzékenységi reakciót
indíthatnak be. A fiziológiai változások nagy része a hipotalamusz irányította
idegi-hormonális rendszer működése révén valósul meg. A hipotalamusz aktiválja a
szimpatikus idegrendszert. A vegetatív idegrendszer szimpatikus ága azonban közvetlenül
is hat a simaizmokra és a belső szervekre, emeli a pulzust, vérnyomást, tágítja
a pupillát, valamint a mellékvesék velőállományában fokozza az adrenalin,
noradrenalin termelődését is, amelyek szintén növelik a pulzust, vérnyomást, a
vércukorszintet. (Atkinson, Smith, Nolen-Hoeksema, Fredrickson és Loftus, 2005;
Selye, 1964).
Kopp
Mária (2003) a stressz alábbi három összetevőjét hangsúlyozza: a veszélyeztető
környezeti hatások (stresszorok), a szervezet élettani és pszichológiai stressz
reakciói, valamint az egyén pszichológiai, alkati és személyiség adottságai.
Mindezek együttesen felelősek a stressz hatására kialakult egyéni állapotért.
A
problémás helyzetekben keletkező érzelmek és fiziológiai izgalmak kellemetlen
volta arra ösztönöz, hogy valamilyen módon próbáljuk azokat csökkenteni. A
stresszel való szembeszállás folyamatát megküzdésnek (coping) nevezzük. A megküzdés
célja hogy minimalizáljuk a stressz megbetegítő hatását és lehetőség szerint úgy
alakítsuk a körülményeket, hogy a stressz inkább a fejlődésünket szolgálja (Oláh,
2005).
A
megküzdésnek Lazarus és Folkman (1984) elmélete szerint két fő formája van. Az
egyik a probléma központú megküzdés, amelynél magára a problémás kérdésre, vagy
helyzetre összpontosítunk és megpróbáljuk azt megváltoztatni. Ennek során meg
kell határozni magát a problémát, mérlegelni kell a lehetséges előnyöket és
hátrányokat, alternatív megoldásokat kell keresni, majd ezek valamelyikét ki
kell választani és azt meg is kell valósítani. A másik fő forma az érzelem
központú megküzdés, amellyel a stresszhelyzethez kapcsolódó érzelmi reakciók
csökkentésére törekszünk viselkedéses vagy kognitív stratégiák alkalmazásával.
A viselkedéses stratégiák közé tartozik a testmozgás, az alkohol, vagy más szer
használata, a düh levezetése, érzelmi támaszkeresés a barátoknál. A kognitív
stratégiák közé tartozik a probléma időleges félre tétele, vagy a helyzet
súlyosságának csökkentése nézőpontváltással. E stratégiák egy része előre mutató, de van közöttük néhány romboló hatással bíró is.
A
megküzdési forrásokat képező személyiségtényezők összessége az egyén pszichológiai
immunrendszereként értelmezhető. A pszichológiai immunrendszer három egymással
dinamikus kölcsönhatásban álló alrendszerből épül fel:
1.
Megközelítő-monitorozó alrendszer, amely a környezet megismerését, megértését,
valamint a pozitív következmények monitorozását végzi. Ide tartozik például a
pozitív gondolkodás, az élethelyzetek feletti kontrollérzés, a folyamatos
fejlődésünk megélése.
2.
Az alkotó-végrehajtó alrendszer feladata, hogy aktiválja azokat az
erőforrásokat, amelyek segítségével lehetővé válik az alkalmazkodás és a célok
megvalósítása. Ide tartozik többek között az
énhatékonyság érzése, a leleményesség, a kreatív énkép.
3.
Az önregulációs alrendszer pedig olyan protektív személyiségjegyeket foglal
magában, amelyek biztosítják a figyelem és a tudati működés feletti kontrollt,
a kitartást, valamint az akadályok és kudarcok következményeiként kialakuló
érzelmi állapotok feletti kontrollt (Oláh, 2005).
A
biológiai immunrendszerünk mellett létezik tehát pszichológiai értelemben vett immunrendszer
is, amelynek szintén nagy szerepe van a testi és lelki működés
egyensúlyának fenntartásában. Fontos tehát a betegségek megelőzésében erre is
tekintettel lenni, hiszen tudományos kutatások igazolják, hogy bizonyos patológiás
állapotokban (például: szív- és érrendszeri betegségekben, rákbetegségeknél,
alkoholfüggőség esetén) kimutathatóan alacsonyabb szintű a pszichológiai
immunkompetencia az átlagpopulációnál mérhető szinthez képest. Érdemes ezért
minél inkább tisztában lenni a nehézségek esetén alkalmazott jellemző megküzdési
módjainkkal és ezek forrását adó személyiség jegyeinkkel, valamint a megküzdési
módszereink hatékonyságával.
A
bejegyzés első részében írtam arról, hogy Selye János szerint számos betegség a
stresszhez való alkalmazkodás hibája miatt alakul ki. Kutatási eredmények is igazolják, hogy a hatékony megküzdési módok a stresszes
helyzetekhez való megfelelő alkalmazkodást és ezáltal a betegségek megelőzését
is segítik. Ahogyan a testi immunitásunk erősítésének, úgy a pszichológiai
immunrendszerünk erősítésének is van tehát létjogosultsága, amit többek között
az önismeretünk mélyítésével, kreativitásunk fejlesztésével, érzelmeink és az
élethelyzetek feletti kontrollképességünk erősítésével, hatékony, célorientált
viselkedésmódok elsajátításával, személyiségünk fejlesztésével érhetünk el.
Felhasznált
irodalom:
Atkinson, R. C., Smith, E. E., Nolen-Hoeksema, S.,
Fredrickson, B. L., Loftus, G. R. (2005): Pszichológia. Osiris Kiadó, Budapest.
Kopp, M. (2003).
Mikor káros a stressz? A stressz szerepe az egészségromlásban. Magatartástudomány HIPOCRATES V/1,
Lazarus,
R. S., Folkman, S. (1984): Stress,
appraisal and coping. New York: Springer Publishing Company.
Oláh
A.(2005): Érzelmek, megküzdés és optimális élmény. Trefort Kiadó, Budapest.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése