Néhány ötlet, gondolat a tanulásról és a hozzá kapcsolódó stressz csökkentéséről
Korábbi bejegyzéseimben
már írtam a túlzott stressz károsító hatásairól. Sajnos nem csak a felnőttek,
hanem a gyerekek is elég gyakran ki vannak téve különböző stresszes
helyzeteknek. Természetesen az lenne a legideálisabb, ha a gyermekévek minél nagyobb
gondtalanságban telnének, de a valójában már a gyerekkorban hamar felüti fejét
a szorongás. A mai felgyorsult világunkban még a viszonylag kiegyensúlyozott
családi háttérrel rendelkező gyerekek is korán találkoznak a teljesítmény
kényszerrel, és az abból adódó szorongással.
Megterheléssel járhat
az iskolába történő beilleszkedés, a tanulmányi követelményeknek való
megfelelés. Az iskola jogos elvárása, hogy a szülők is aktívan működjenek
együtt, segítsék a gyermeküket a tananyag elsajátításában. Viszont nagyon
fontos, hogy ezt úgy tegyük, hogy lehetőleg ne növeljük a bennük lévő szorongást
és teljesítmény kényszert. Még jobb, ha ezeket oldani, csökkenteni is képesek
vagyunk a velük való foglalkozás során.
Sok szülőnek már az
iskola kezdetekor konkrét elképzelése van arról, hogyan és mikor tanuljon a
gyereke, milyen különórákra fogja őt járatni, hogyan fogja követni, ellenőrizni
a felkészültségét, tudását. Aztán esetleg jönnek a csalódások, a konfliktusok, mert
nem úgy teljesít a gyermek, ahogy előzetesen elvárták a szülők, vagy nehézségei
lesznek a beilleszkedésben, nem szívesen jár a kiválasztott különórákra, szakkörökre,
stb… Ilyenkor nagyfokú rugalmasságra és – ahogy a szülő-gyermek kapcsolatról
írt bejegyzésemben is írtam – sok-sok figyelemre van szükség, hogy időben észre
tudjuk venni, ha gond merül fel.
Sajnos a gyerekek nem mindig tudják szavakkal kifejezni,
elmondani, hogy mi bántja őket, mi jelent nekik túl nagy terhet, milyen szorongásaik
vannak. Előfordulhat, hogy a gyakran ismétlődő betegségek, látszólagos ok
nélkül jelentkező, tartós hasfájás vagy fejfájás, esetleg alvászavar vagy
viselkedészavar jelzi a problémát.
Ha azt vesszük észre,
hogy túlságosan fáradékony a gyerekünk, az átlagnál jobban szorong, romlik a
teljesítménye, túl sok konfliktusa van a tanáraival, a társaival, akkor próbáljuk
minél előbb kideríteni mi lehet a háttérben. Ha az otthoni közegben zajlik
éppen egy nehezebb időszak, azt lehet jelezni az iskolában, mert így
megelőzhetjük, hogy a gyermekünk úgy érezze, minden területen egyszerre csapnak
össze felette a hullámok.
Jó, ha úgy segítjük,
ellenőrizzük gyermekünk tanulmányait, hogy nem vagyunk magunk is stressz forrás
a számára. Figyeljük és fogadjuk el a teherbírását, a tanulási ritmusát, akkor
is, ha az nem pont az elképzelésünk szerinti. Például régebben én sem örültem annak, hogy a kisebbik lányunk „tanulási kedve, hajlandósága” rendszerint a hétvége
utolsó óráiban, vasárnap délután, 17-18 óra körül jön meg, de mivel tudtam, hogy
megtanulja, amit kell, hát elviselem. :-) Nálunk a lecke
kikérdezése sem volt gyakori. A versek és idegen szavak tanulásánál kérték,
hogy kérdezzem ki a szavakat, vagy felmondták a verset, de ez általában az ő
kérésükre történt. Nekünk az vált be, hogy ha van egy nehezebb tananyag, vagy
témazáróra készültek, vagy csak nem volt kedvük egyedül tanulni, akkor együtt
átolvastuk és átbeszéltük a tanulni valót. Ez azért jó, mert sok
mindent meg lehet tudni a gyermekünk gondolkodásáról, tudásáról, anélkül, hogy
számon kérnénk őt. Lehet a tanulni valót személyes dolgokhoz, történetekhez
kötni, példákat felsorolni, hasonlóságokat keresni, lerajzolni, eljátszani, stb…
A tananyag átbeszélése
a középiskolai és az egyetemi vizsgák előtt is nagyon hasznos lehet. Az sem baj
– ami majdnem biztosan be is következik –, hogy időnként elkanyarodik a
beszélgetés a megtanulandó anyagról.
Az egyik egyetemi vizsgám
előtt elég nagy káosz volt a fejemben, kevertem a csoportosításokat,
felsorolásokat és Réka lányom konkrét módszerrel lényegében bemagoltatta velem ezt az tételt.
A görög isteneket pedig Petra úgy gyakoroltatta be Rékával, hogy minden
istenhez egy-egy hozzá köthető jelet társítottak, eközben jókat nevetgéltek és
még a mai napig is jól emlékeznek mindketten erre a leckére. Szóval bárki
segíthet bárkinek. :-)
Lehet a számonkérések
előtt szerencse puszival, kis kabalával, egy kedves üzenettel útnak indítani
gyerekünket. „Belevarázsolhatjuk” a dolgozathoz szükséges energiát a reggelibe,
vagy egy kis csokiba. Ha mégis becsúszik a rossz jegy, akkor se kelljen félve
hazajönnie, inkább segítsünk neki abban, hogy ki tudja javítani.
A módszerek, ötletek
köre szerencsére e téren is korlátlanul bővíthető. A lényeg, hogy ha
szükségessé válik, tudjunk kicsit
lazítani a tanulással és a megmérettetéssel járó feszültségen.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése