A támogatás lehetőségei krízishelyzetekben
Sajnos előbb-utóbb
mindenki szembesül azzal, hogy a saját életében vagy a közvetlen környezetében
lévők életében valamilyen krízishelyzet (pl.: súlyos trauma, betegség, gyász,
párkapcsolati, munkahelyi vagy egyéb veszteség, stb…) alakul ki. Ilyen esetekben a mindennapi életben
alkalmazott megküzdési módok rendszerint nem vezetnek eredményre, ezért a
krízishelyzetre adott egyéni reakciók igen változatosak, gyakran ijesztőek is
lehetnek. Tudati beszűkülés, mély kétségbeesés, kilátástalanság és
reménytelenség érzése, bűntudat, heves hangulati ingadozások, indulat kitörések
vagy éppen teljes befelé fordulás, bezárkózás tapasztalható.
A krízisben lévő személy környezetét maga a helyzet és az
egyén viselkedése is aggodalommal tölti el. Ugyanakkor felerősödhetnek a saját
félelmek is, hiszen szinte mindenki gondolatát átjárja, hogy ez vele is megtörténhet.
A rendkívüli helyzetre a környezetben élők is változatos módon reagálhatnak. Gyakori
a kétségbeesett segítségnyújtási szándék, vagy éppen az elhatárolódó magatartás
is. A görcsös segíteni akarás azonban - főleg ha nem társul hozzá kellő türelem
és empátia – ugyanúgy kapcsolati elszigetelődéshez vezethet, mint az
elhatárolódás. Könnyen lehet ugyanis, hogy ha a segítő nem tud a krízisben lévő
személyre ráhangolódni, nem érzi át, nem érti meg kellőképpen a fájdalmát,
esetleg türelmetlen vele, a jó szándéka ellenére sem éri el a kívánt eredményt.
Ennek következtében a segítőn is úrrá lesz a bajba jutotton már éppen eléggé
elhatalmasodott tanácstalanság, a tehetetlenség érzése, ami éket verhet
közéjük, zavart okozhat a kapcsolatukban és végső esetben hasonló kapcsolati
elszigetelődéshez vezethet, mint a problémás helyzettől és személytől való
elhatárolódás. Mindezek – egy önmagát rontó
körként hatva – tovább nehezítik a
krízist átélő személy állapotát.
A krízis állapot többféle kimenetelű lehet. Vezethet az
egyén teljes összeomlásához, de jobb esetekben sikerül valamiféle elfogadható kiutat,
megoldást találni. Ideális esetben az is előfordulhat, hogy valaki úgy kerül ki
egy mély válságból, hogy egy másféle – akár magasabb – szinten helyre tudja állítani
a lelki egyensúlyát. Énereje fokozódik, sikerül előremutató, a személyes
fejlődését elősegítő következtetéseket levonnia, amelyek által érettebb,
gazdagabb személyiséggé válik. Az értékrend, a gondolkodás és a viselkedésmód
kedvező irányú átalakulásával később akár egy jobb minőségű életvitelre is
képessé válik a krízishelyzetet megélt személy.
Ahhoz, hogy a válságba jutott egyénnek minél hatékonyabban
tudjunk segíteni nagy türelemre, empátiára és őszinte kommunikációra van
szükség. Fontos, hogy érezze a rászoruló azt, hogy nem hagyjuk magára, bízhat a
segítségünkben. Legyünk hát nagy figyelemmel iránta, vegyük észre mi esik jól
neki és mi az, ami hátráltatja. Ne várjuk el tőle, hogy gyorsan túl legyen a
nehéz időszakon, mert a veszteség élmény idő előtti elfojtása hosszú távon
inkább árt, mint használ. A fájdalomnak, szenvedésnek bármilyen rossz is
megélni, kellő időt és teret kell adni. Semmiképpen ne oktassuk ki és ne hibáztassuk,
még akkor sem, ha nyilvánvalóan van felelőssége a történtekben. A tanulságok és
a szükséges következtetések levonásának is eljön majd az ideje, de nem a
legmélyebb válság szakaszában.
Hallgassuk meg őt figyelmesen, ha kell újra és újra, mert ha
valaki már képes a problémájáról beszélni, azzal kezdetét veszi a feldolgozás
időszaka. A belső fájdalmas folyamatok a szavak által kicsit rendszerezve
lesznek, kívülre kerülnek, amire már a segíteni szándékozó személy is
könnyebben rá tud hangolódni, támogatóan tud rá reagálni. Megadja az
együttgondolkodás lehetőségét, ami a megoldás felé mozdíthatja a krízisben lévő
személyt. Közösen könnyebb kideríteni milyen külső és belső erőforrásokra lehet
támaszkodni, mi az, ami kicsit könnyebbé, elviselhetőbbé teszi egyik percet
vagy órát a másik után. Könnyebb lesz arról dönteni, hogy elegendő támogatást
tudunk-e adni, vagy szakember segítsége válik szükségessé.
Ha kölcsönös őszinteséggel tud a segítségre szoruló és a
segítséget nyújtó személy beszélgetni, az nem csak a helyzet megoldását segíti,
hanem a kapcsolatukra is nagyon pozitív hatással lesz, hiszen mindketten sokat
tanulhatnak egymástól, egymásról és saját magukról is.
Összességében elmondható, hogy akkor tudunk hatékonyan
segíteni, ha kapocsként vagyunk jelen a válságban lévő személy fájdalmas belső
világa és a külső realitás között. Ha érzelmileg rá tudunk hangolódni a
krízisben lévő egyén állapotára, ugyanakkor képesek maradunk a tárgyilagos
gondolkodásra. Ha szükséges, tevőlegesen is be tudunk avatkozni a még fenyegető
veszély elhárítása céljából, a későbbiekben pedig őszinte odafigyeléssel és
türelemmel képesek leszünk segítséget nyújtani a továbblépést és a megfelelő megoldások lehetőségét
biztosító erőforrások feltárásában és mozgósításában is.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése